سام تدبیر

شرکت صنایع سام تدبیر با سالها تجربه و سابقه درخشان در زمینه تامین و فروش قطعات سخت افزاری و نرم افزاری، آماده ارائه خدمات به مشتریان می باشد.

تلفــن: 40883401-021

گیت ضد سرقت چیست؟

  • توسط محمدپور
  • آگوست 18, 2019
  • 0 دیدگاه
  • 1940 نمایش ها

گیت ضد سرقت چیست؟

یکی از مسائل حائز اهمیت در هر فروشگاهی حفظ امنیت فروشگاه است، روش های مختلفی برای حفظ امنیت و جلوگیری از سرقت و خروج غیرقانونی اجناس از فروشگاه وجود دارد که یکی از بهترین این روش ها، استفاده از گیت ضد سرقت است.

کافیست یک بار برای گیت های ضد سرقت هزینه کنید، آنگاه یک نیروی کار خستگی ناپذیر دارید که پیوسته از اجناس فروشگاه شما مواظبت می کند.گیت ضد سرقت دارای آنتن هایی با برد فرستنده و گیرنده است که در مقابل درهای ورودی و خروجی فروشگاه قرار می گیرد و چنانچه کالایی به صورت غیرمجاز از گیت عبور کند، صدای آلارم گیت، فروشنده را مطلع می کند.قطعاً می دانید که این آلارم فقط هنگام خروج کالاهایی که لیبل یا تگ ضد سرقت روی آن ها نصب شده باشد به صدا در می آید؛ بنابراین باید روی همه ی کالاهای خود، برحسب نوع کالا، لیبل یا تگ های ضد سرقت را نصب کنید.

معمولاً تگ ها و لیبل های ضدسرقت به گونه ای طراحی شده اند که به آسانی قابل جدا کردن نیستند و برای جدا کردن آن ها باید از دستگاه های جدا کننده که در اختیار فروشنده قرار دارد استفاده شود.تگ ها و لیبل های ضد سرقت به گونه ای طراحی شده اند که چنانچه در میدان مغناطیسی گیت قرار بگیرند، پیام هایی را در قالب سیگنال برای گیت ارسال می کنند که باعث به صدا درآوردن آلارم هشدار گیت ها می شود.

  1. نوع کالا:

برای انتخاب گیت مناسب باید این موضوع را در نظر بگیرید که چه نوع تگ یا لیبلی با کالای شما تناسب دارد و گیت متناسب با آن را تهیه کنید. به عنوان مثال چنانچه فروشنده لوازم آرایشی هستید باید از لیبل هایی استفاده کنید که اندازه ی کوچکی داشته باشند و قابل انتعطاف باشند و …

  1. فاصله ی دو آنتن از یکدیگر داخل فروشگاه (عرض در ورودی):

فاصله ی بین دو آنتن از حد مشخصی نباید تجاوز کند و با توجه عرض در ورودی فروشگاه خود باید گیت مناسب را تهیه کنید.

  1. گیت های استفاده شده در فروشگاه های مجاور:

برای جلوگیری از تداخل فرکانسی بین گیت فروشگاه خود و فروشگاه های اطرافتان، چنانچه فاصله ی بین در ورودی دو فروشگاهکم باشد، باید گیت خود را به نوعی انتخاب کنید که تداخل فرکانسی با گیت های فروشگاه های مجاور نداشته باشد.

  • عملکرد گیت فروشگاهی

واژه RFID مخفف Radio Frequency Identification است که به تبادل فرکانس رادیویی بین دستگاه و تگ‌ها، تراشه‌ها و یا بارکدها اشاره دارد. همین توانایی تکنولوژی RFID زمینه را برای استفاده از آن در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به وجود آورد و امروزه شاهد استفاده از آن در بخش‌های مختلف تجاری و امنیتی هستیم. این تکنولوژی در بخش‌های امنیتی و کنترل دسترسی نیزاستفاده می‌شود.

اساس کار گیت فروشگاهی بر مبنای تبادل اطلاعات بین تگ و دستگاه الکترونیکی می‌باشد. زمانی که این تگ‌ها در محدوده فرکانس رادیویی گیت قرارمی‌گیرند، دستگاه آنها را تشخیص داده و بلافاصله اعلان هشدار می‌کند. درواقع، گیت فروشگاهی نوعی کنترل دسترسی است که از دسترسی تگ‌ها به محیط خارج از فروشگاه جلوگیری می‌کند. معمولا در فروشگاه‌های مختلف در دو طرف ورودی آن دو گیت ضد سرقت می‌بینید. این دو گیت به طور دائم در حال تبادل امواج رادیویی هستند و فقط تگ‌ها و وسایل الکترونیکی در محدود فرکانس خود را تشخیص می‌دهند. زمانی که تگ یا لیبل  RFID از روی کالای مورد نظر کنده یا خنثی نشده باشد، توسط فرد در محدوده دو دستگاه قرار می‌گیرد و گیت فروشگاهی عکس‌العمل نشان می‌دهد.

  • انواع گیت‌ های ضد سرقت فروشگاهی

گیت‌ ضد سرقت فروشگاهی با توجه به امواجی رادیویی یا مغناطیسی که بین آنها ارتباط برقرار می‌شود و ازآن برای تشخیص تگ‌ها و یا لیبل‌ها استفاده می‌شود ، طبقه‌بندی می‌شوند.
امروزه شاهد استفاده از گیت‌ ضد سرقت فروشگاهی  RF ، AM  وEM  در بسیاری از مغازه ها و فروشگاه ها هستیم.

  1. گیت‌ ضد سرقت فروشگاهی RF

گیت فروشگاهی رادیو فرکانسی یا RF معروف ‌ترین دزدگیرهای موجود در بازار هستند که از امواج رادیویی برای شناسایی تگ‌ها استفاده می‌کنند. این شیوه که همان تکنولوژی RFID نیز هست توانایی بسیاری دارد و احتمال خطا در آن تقریباً صفر است. امواج رادیو فرکانسی در محدوده بسیار وسیعی هستند و می‌تواند فواصل مختلفی را تحت پوشش قرار دهند. معمولاً تگ‌ها و گیت‌ها استفاده شده در این دستگاه‌ها به سه دسته LF (فرکانس کوتاه)، HF (فرکانس بلند) و UHF (فرکانس فوق‌العاده بلند) طبقه‌بندی می‌شود. تگ‌های LF و HF نمی‌توانند فواصل زیادی را پوشش دهند و ترجیحاً از آنها استفاده نمی‌شود.

اما گیت ضد سرقت فروشگاهی UHF می‌تواند تا فواصل ۱۶۰ سانتی‌متر را پوشش دهد و شرکت‌ها سعی می‌کنند که آنها را به مدل‌های مختلف تغییر دهند. گیت‌های فروشگاهی RF مزایای بسیاری دارند و ظاهری شیک و مخاطب پسند دارند ،  اما بزرگـترین مشکل این دزدگیرها امکان تداخل آنها با فروشگاه‌های مجاور است و به همین دلیل توصیه می‌شود که فاصله مناسب بین آنها رعایت شود یا اگر فروشگاه مجاور ازین مدل گیت استفاده میکند شما از نوع دیگری استفاده نمایید.

  1. گیت‌ ضد سرقت فروشگاهیAM

گیت فروشگاهی AM نوعی دیگر از دزدگیرهای الکترونیکی فروشگاهی است که از امواج مغناطیسی – صوتی بهره می‌برد. این نوع گیت‌ها به دلیل استفاده دو تکنولوژی در ساختار خود از حساسیت بسیار بالایی برخوردارند و کمترین خطای ممکن را دارند. اسم این گیت‌ها از اصطلاح Acousto-Magnetic گرفته شده است که به مکانیزم عمل آنها اشاره دارد. این دستگاه‌ها در فرکانس‌های ۵۸ کیلوهرتز کار می‌کنند و فواصل بزرگ‌تری را پوشش می‌دهند. گیت ضد سرقت فروشگاهی AM امکان تداخل کمتری دارد و می‌توان چند تا از آنها در کنار هم استفاده کرد. بنابراین استفاده از آنها در فروشگاه‌های بزرگ، لباس‌فروشی‌ها، داروخانه و لوازم خانگی بسیار رایج است.

گیت ضد سرقت فروشگاهی AM به دلیل حساسیت بالایی که دارد از قدرت تشخیص بالایی برخوردار است و کمترین خطا را بین دزدگیرهای فروشگاهی دارد. در ضمن عدم تداخل به‌عنوان یک مزیت بزرگ برای آنها شناخته می‌شود. اما بزرگ‌ترین مشکل استفاده از این گیت‌ها، گران‌قیمت بودن آنهاست. با توجه به استفاده از دو تکنولوژی قوی و سیستم‌های پیشرفته در آنها، قیمت نسبتاً بالایی دارند و بیشتر فروشگاه‌های کوچک به استفاده از آنها تمایل نشان نمی‌دهند.

  1. گیت‌ ضد سرقت فروشگاهی EM

گیت فروشگاهی EM یا الکترومغناطیسی (Electromagneticam) نوعی دیگر از دزدگیرهای فروشگاهی هستند که رواج چندانی ندارند و صاحبان فروشگاه‌ها تمایل چندانی به استفاده از آنها در فروشگاه خود ندارند. این گیت‌ها نسبت به نمونه‌های قبلی حجم بزرگ‌تری دارند و فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. در عوض محدوده فرکانس آنها بین ۱ تا ۱۰۰۰ هرتز است و تنها تا فاصله ۸۰ سانتی‌متری را پوشش می‌دهند. شاید بتوان بزرگ‌ترین ضعف این دستگاه‌ها را عدم استفاده از آنها در فروشگاه‌های بزرگ دانست.

بزرگ‌ترین مزیت گیت ضد سرقت فروشگاهی الکترومغناطیسی امکان فعال و غیرفعال کردن تگ‌ها و برچسب‌هاست. درواقع کاربر می‌تواند در زمان دلخواه این تگ‌ها را غیرفعال کند. این خصوصیت در مورد کتابخانه‌ها و اماکنی که با امانت دادن کالا سروکار دارند ایده آل است، زیرا پس از عودت کالا مجدداً می‌توانند آنها را فعال کنند. البته تگ‌های این سیستم منعطف هستند و امکان نصب آنها بر روی وسایل مختلف وجود دارد. اما متأسفانه این گیت  های ضد سرقت فروشگاهی حجم نسبتاً بزرگی دارند و فاصله کمتری را تحت پوشش قرار می‌دهند.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره ی قبل از خرید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *